Letová příručka letadla je zdrojem informací o jeho výkonech a omezeních.
Znalost Letové příručky každého konkrétního typu a příslušné verze je základním předpokladem rychlého a úspěšného zvládnutí přeškolení na daný typ. Následně znalost takovéto příručky vám umožní bezpečné používání letounu a využití jeho technických parametrů.
Vážení přátelé piloti.
Velmi často se setkávám s tím, že piloti nemají téměř žádné , nebo velmi omezené znalosti o letových vlastnostech a technických parametrech letounu jež pilotují. Důvodem je nepochopení k čemu vlastně je příručka letounu dobrá. Dokonce jsem se setkal s pilotem, který nikdy letovou příručku neměl otevřenou a to v nedávné době dokončil výcvik v jedné nejmenované letecké škole.
Letová příručka tedy není pouze něco co překáží na palubě letounu, ale je zdrojem velice zajímavých informací o samotném letadle a možném využití jeho technických vymožeností.
V Letové příručce letadla se dozvíte zda můžete bezpečně provést let z daného místa (technické parametry letiště) v dané konfiguraci (hmotnosti a centráže) a v daných povětrnostních podmínkách (teplota, směr a síla větru, tlak).
V Letové příručce se dozvíte jak sparávně obsluhovat motor.
V Letové příručce se dozvíte jak spravně používat komunikační a radionavigační vybavení letadla
V Letové příručce se dozvíte mnoho dalších důležitých ale i zajímavých věcí o konkrétním letadle a pro pilota by studium příručky nemělo být nezáživné utrácení času.
Každý by si měl alespoň jednou za rok oživit znalosti pro každý typ který létá.
Na závěr.
Z vlastní zkušenosti vím, že hlavně u tabulek v části výkony je třeba pro uvažovaný vzlet z travnatých ploch započítat k hodnotám potřebných délek pro vzlet všechny koeficienty u tabulky uvedené, a k vypočítané potřebné délce pro vzlet přes 50ft vysokou překážku přidat ještě 30% jako bezpečnostní násobek.
Létejte bezpečně!
Nelétejte s myšlenkou – však ono to nějak vyjde!
L.Škarytka
CPL(A)FI(A) a,b,c,e,f,